Szerokie zastosowanie lecytyny – co musisz o niej wiedzieć?

czekolada

Czym jest dokładnie lecytyna? Gdzie znajdziemy tę substancję? Dla laika, może być to bardzo trudne pytanie, jednakże wbrew pozorom lecytynę jesteśmy znaleźć w produktach, które niemalże codziennie kupujemy w sklepach. Jakie jest jednak jej działanie? Kiedy powinniśmy przyjmować lecytynę? I przede wszystkim – w przeciwdziałaniu jakich chorób jest ona skuteczna? O szerokim zastosowaniu lecytyny i jej właściwościach leczniczych, będziecie mogli przeczytać w poniższym artykule.

Przede wszystkim – pamięć i koncentracja

Podstawową właściwością lecytyny jest to, że w znaczącym stopniu poprawia ona naszą pamięć i koncentrację. Działa ona na nasze komórki mózgowe, pobudzając je do właściwego działania, a jednocześnie nie wpływa niekorzystnie na pozostałe części naszego organizmu. Wszelkiego rodzaju suplementy diety, reklamowane jako te, które poprawiają pamięć, koncentracje i pomagają w przyswojeniu wiedzy, są oczywiście dopuszczalne, pod warunkiem, że w ich składzie, zamiast szkodliwej kofeiny, znajdziemy właśnie lecytynę. Dużą jej zaletą jest to, że występuje ona naturalnie także w ludzkim organizmie – jest jednym ze składników budulcowych naszych komórek.

Gdzie znajdziemy największe ilości lecytyny?

Lecytynę jesteśmy w stanie znaleźć w dobrej jakości czekoladach – szczególnie tych, które zawierają bardzo duże ilości kakao. Tworzone na bazie naturalnych produktów czekolady, są nie tylko bombą, jeśli chodzi o zawartość magnezu, ale też – w znaczącym stopniu podnoszą u nas poziom endorfin. Te z kolei działają pobudzająco na cały układ nerwowy, a w efekcie, mamy więcej energii. Lecytyna, co jeszcze warto o niej wiedzieć? Dalszą konsekwencją przyjmowania czekolady o wysokim stężeniu kakao i lecytyny jest to, że nie mamy najmniejszego problemu z koncentracją czy przyswajaniem wiedzy lub zapamiętywaniem. Zasadniczo, wszelkie produkty spożywcze, które posiadają w swoim składzie dodatek do żywności oznaczony symbolem E322 mają w swoim składzie lecytynę. Tym samym, uznawanie wszystkich dodatków do żywności, oznaczonych „E” za szkodliwe, wcale nie jest właściwe.

Ile powinienem przyjmować dziennie lecytyny?

Według szacunków lekarzy i dietetyków, dzienne zapotrzebowanie na lecytynę wynosi około 6g. To bardzo niewiele choć wcale nie oznacza to, że nasz organizm nie wykryje tej zawartości. Tym samym, jeśli chcielibyśmy to przełożyć na zapotrzebowanie dzienne np. na czekoladę, sprowadza się ono do maksymalnie 2 – 3 kostek. Zjedzenie całej tabliczki czekolady – zwłaszcza tej o bardzo wysokiej zawartości kakao – może okazać się dla naszego zdrowia szkodliwe. Kakao jest bowiem substancją powszechnie uważaną za alergenną, podobnie orzechy – w nich też znajdziemy lecytynę. Nadmiar spożywanych produktów z lecytyną, może zatem wywołać efekt zupełnie odwrotny do zamierzonego. Tym samym, sprawdza się tutaj stare, ludowe porzekadło, które mówi, że „Co za dużo, to niezdrowo”. Warto jest mieć je w pamięci, kiedy siedząc wygodnie na kanapie, przed telewizorem, będziemy chcieli sięgnąć po siódmą czy ósmą już kostkę czekolady.